افزایش 20 درصدی قیمت جدیدترین مدل آیفون


هر چه از سال 2023 می گذرد، اخبار و تحلیل ها گواه این موضوع است که به عرضه سری آیفون 15 با قیمت بالاتر از گذشته نزدیک و نزدیکتر می شویم.

به گزارش تکناک، طبق شایعات اخیر، اپل تغییرات زیادی را در آیفون جدید به ارمغان خواهد آورد و مهم‌تر از همه، انتظار می‌رود مدل‌های پرو این سری، نسل بعدی چیپست اپل A17 Bionic را دریافت کنند.

چیپست اپل A17 Bionic که مدل های آیفون 15 پرو از آن بهره خواهند برد، بر اساس فرآیند 3 نانومتری TSMC ساخته خواهد شد و بر اساس آخرین گزارش ها، TSMC با تولید چیپست دست و پنجه نرم می کند که باعث افزایش قیمت می شود.

احتمال افزایش قیمت آیفون 15

همانطور که قبلا ذکر شد، مدل‌های آیفون 15 پرو در آستانه دریافت جدیدترین Apple A17 Bionic بر اساس فرآیند 3 نانومتری هستند. از سوی دیگر، سری استاندارد و سری پلاس احتمالا A16 Bionic را دریافت می کنند. انتظار می‌رود اپل از همان فرآیند 3 نانومتری برای پردازنده‌های سری M آینده استفاده کند که قدرت مک‌های آینده را تامین می‌کند.

همانطور که می توانید حدس بزنید، چیپست های جدید عملکرد بهتری را ارائه می دهند و از نظر عمر باتری بسیار بهبود می یابند. به هر حال، این فرآیند جدید، نوید تولید SoC های قدرتمند اما بسیار کارآمد را می دهد. با این حال، طبق گفته Revegnus که یکی از افشاگران مشهور حوزه تکنولوژی است، ساخت TSMC جدید، قیمت گوشی‌های آیفون 15 را افزایش خواهد داد.

طبق گفته Revegnus، مدل پایه آیفون 15، 12 درصد افزایش خواهد داشت، در حالی که مدل آیفون 15 پرو حدود 20 درصد افزایش قیمت خواهد داشت. البته این درصد افزایش ها، برحسب قیمت گوشی های آیفون 14 به عنوان نقطه مرجع در نظر گرفته می شود.

البته ممکن است آیفون 15 با چیپست Apple A17 Bionic عرضه نشود، چون اپل نمی تواند فقط قیمت مدل های Pro را افزایش دهد و مدل های معمولی را با قیمت های گذشته به فروش برساند. این امر باعث می‌شود که مدل‌های Pro جذابیت کمتری داشته باشند و مردم را به سمت خرید مدل‌های معمولی سوق دهد.

افزایش هزینه تولید، دلیل اصلی افزایش قیمت است

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دقیقا چه چیزی باعث می شود چیپست های جدید اپل، قیمت مدل های آیفون 15 را افزایش دهند. مسائل مربوط به ابزار و بازدهی است که حجم تولید را محدود می‌کند.

M3 دارای یک قالب مربع 135-150 میلی متری است که برابر با 450 تراشه در هر ویفر است. در حال حاضر، نرخ بازده TSMC برای این دو چیپست اپل حدود 55 درصد است که بسیار ضعیف است. TSMC امیدوار بود که شاهد پیشرفتی باشیم که در آینده نرخ بازدهی را به 70 درصد برساند.

با این حال، هزینه تولید 20 درصد افزایش یافته است و اگر اپل بخواهد حاشیه سود خود را در سطح رضایت بخشی نگه دارد، افزایش هزینه به سمت کاربران هدایت می شود. اما باز هم همه اینها گمانه زنی است که در واقع وضعیت فعلی را در نظر می گیرد. اپل می تواند قیمت آیفون 15 و 15 پرو را ثابت نگه دارد.

با نگاهی به گذشته می توانیم ببینیم که اپل سری آیفون 14 را با همان قیمت سری آیفون 13 عرضه کرد. اپل می تواند همین کار را با سری آیفون 15 نیز انجام دهد، حتی با افزایش هزینه تولید. بنابراین، تمام چیزهایی که در این مقاله خواندید را به عنوان حدس و گمان در نظر بگیرید.

نوشته افزایش 20 درصدی قیمت جدیدترین مدل آیفون اولین بار در تک ناک – اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید