این شایعات اشتباه در مورد هوش مصنوعی را باور نکنید


نیاز مداوم به افزایش بهره‌وری در کارهای روزانه منجر به ایجاد و تکامل هوش مصنوعی شده است و مانند هر فناوری بزرگ دیگری، در مورد این تکنولوژی نوظهور هم تصورات و باورهای نادرستی وجود دارد که باید اصلاح شوند. صرف نظر از اینکه چه احساسی نسبت به هوش مصنوعی دارید، این فناوری ایجاد شده و قرار است بخشی از زندگی ما باشد و ما هم احتمالاً با گذشت زمان بیشتر و بیشتر به آن تکیه خواهیم کرد. بنابراین، بسیار مهم است که دید خود را نسبت به آن اصلاح کرده و از باورها و شایعات نادرست بپرهیزیم. به همین منظور قصد داریم در ادامه مهمترین باورهای غلطی که در حال حاضر در مورد فناوری هوش مصنوعی وجود دارد را با هم مرور کنیم. پس با ما در دیجی رو همراه باشید.

نگاهی کوتاه به تاثیرات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا AI به زبان ساده تقلیدی از هوش انسانی در ماشین‌ها بوده و یکی از اهداف آن افزایش استدلال شناختی در کامپیوترها است.

فناوری هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع و محصولات کاربرد دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها و دستگاه‌های اینترنت اشیاء اشاره کرد. همچنین، یکی از کاربردهای بسیار امیدوار کننده این فناوری در نجوم است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی نقش مهمی در کشف سیاره Kepler-90i توسط گوگل و ناسا در سال 2017 داشت. در واقع، این اولین نقش هوش مصنوعی در علم نجوم بود که باعث شد پتانسیل‌های بالای آن در این زمینه در کانون توجه بیشتری قرار بگیرد.

با این حال، تصورات نادرست در مورد هوش مصنوعی در طول زمان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که در ادامه به 5 مورد از مهمترین‌هایشان خواهیم پرداخت.

1. ماشین‌ها جایگزین انسان در محیط کار خواهند شد

ربات

این یکی از بحث برانگیزترین افسانه‌ها پیرامون هوش مصنوعی است. این تصور وجود دارد که در آینده رقابتی سخت بین انسان‌ها و ماشین‌ها در محیط‌های کاری ایجاد خواهد شد. با کمال تعجب، به نظر می‌رسد که این افسانه در بین کارمندان جوان رواج بیشتری دارد!

CNBC و SurveyMonkey در سال 2019 با انجام یک تحقیق آماری، گزارش دادند که 37 درصد از جوانان آمریکایی نگران هستند که هوش مصنوعی جای آن‌ها را در محل کار بگیرد. اما حقیقت ماجرا چیست؟! بیایید در ادامه به چند نکته مهم پرداخته و به آمار و ارقام نیز نگاهی بیندازیم.

بر اساس گزارش فاکس بیزینس، با وجود بیش از 200 هزار رباتی که تا سال 2019 در انبارهای خرده فروشی آمازون کار می‌کردند، نرخ استخدام نیروی انسانی در این شرکت بین سال‌های 2019 تا 2020 به 23 درصد افزایش یافت. آمازون همچنان به استخدام نیروی انسانی ادامه می‌دهد، بنابراین ربات‌ها چه تأثیری داشته‌اند؟!

یک پاسخ روشن به این سوال این است که شرکت‌ها در سراسر جهان دائماً به دنبال راه‌هایی برای کاهش حجم کاری کارکنان خود هستند. اما بر خلاف چیزی اغلب به اشتباه تصور می‌شود، قرار نیست نیروی کار انسانی به طور کامل کنار گذاشته شود.

بیشتر بخوانید:

  • چرا هوش مصنوعی نمی‌تواند جای انسان ها را در محیط کار بگیرد؟

از سال‌ها قبل هم همکاری بین انسان‌ها و ماشین‌ها در صنایع وجود داشته و صنایع ارسال پست و کالا از این قاعده مستثنی نیستند. علاوه بر این، هوش مصنوعی در بانک‌ها نیز برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده می‌شود.

کمپانی استارشیپ هم در سیستم تحویل غذای خود از ربات به جای کارمندان استفاده می‌کند. به این ترتیب، کارمندان به جای تحویل دادن مستقیم غذاها، ربات‌ها را کنترل می‌کنند. این امر استرس را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در عین حال، بهره‌وری و کارایی را افزایش می‌دهد.

بنابراین، به قضیه نقش هوش مصنوعی در محیط کار باید بیشتر به عنوان یک اتحاد بین انسان‌ها و هوش مصنوعی نگاه کرد. به این ترتیب، قبول کردن چنین افسانه‌ای که ربات‌ها قرار است انسان‌ها را از کار بی‌کار کنند، اشتباه است. هوش مصنوعی شغل شما را از دستتان نخواهد گرفت، فقط نحوه کار و محیطی را که در آن به انجام وظیفه می‌پردازید، تغییر خواهد داد.

2. هوش مصنوعی جهان را تسخیر خواهد کرد

ربات

ما باید مراقب باشیم که با این باور به شکلی منطقی برخورد کنیم. درست است که برخی از کارشناسان برجسته هوش مصنوعی در مورد خطرات قریب الوقوع این فناوری هشدار داده‌اند، اما باید برداشت درستی از اینگونه هشدارها داشته باشیم.

ایده ایجاد ماشین‌هایی که هوشمندتر از ما انسان‌ها هستند، همواره بحث برانگیز بوده است. افرادی مانند استیون هاوکینگ و نیک بیلتون معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده از کنترل انسان خارج شود. همان‌طور که در بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی نیز به تصویر کشیده شده است، این باور باعث شده تا ترس از یک آخرالزمان قریب‌الوقوع افزایش یابد.

اما در استدلالی متقابل، ایلان ماسک (مدیر عامل تسلا) نظرات منطقی‌تری در مورد مقررات، شیوه کنترل و ایجاد تعادل در فناوری هوش مصنوعی بیان می‌کند. او هوش مصنوعی را با شیطانی مقایسه می‌کند که اگر کار احمقانه‌ای انجام دهیم، ممکن است کنترل او را از دست بدهیم. در واقع، همه این‌ها به این بستگی دارد که ما در ساختن چیزی که نمی‌توانیم کنترلش کنیم تا چه حد پیش برویم.

اگرچه کارایی بالا و دقت بیشتر، نقاط قوت هوش مصنوعی هستند اما هنوز هم این یک واقعیت بدیهی است که هوش مصنوعی هرگز نمی‌تواند به سطح شهود و احساسات انسانی برسد. بنابراین کودتای آن‌ها که عملاً منطقی نیست، تحت تأثیر آن چیزی خواهد بود که خود ما از آن‌ها می‌خواهیم.

اما استدلال محکم‌تری که در مورد خطرات هوش مصنوعی مطرح می‌شود این است که این فناوری می‌تواند باعث برخی مشکلات شود. تاکنون موارد زیادی از عملکرد اشتباه هوش مصنوعی تجربه شده که به عنوان مثال می‌توان به توصیه ناموفق هوش مصنوعی واتسون (WATSON) در درمان سرطان اشاره کرد (هوش مصنوعی واتسون توسط IBM تولید شده است).

به عنوان مثالی دیگر می‌توان از گزارش نیویورک تایمز در خصوص جزئیات مرگ یک عابر پیاده توسط یک ماشین خودران اوبر یاد کرد که باز هم این موضوع را خاطر نشان می‌کند که ما بیشتر از اینکه نگران کودتای ماشین‌ها علیه انسان‌ها و تسلط هوش مصنوعی بر دنیا باشیم، باید به مشکلات ناشی از عملکرد اشتباه این فناوری و پیامدهای آن توجه داشته و چاره‌اندیشی کنیم.

3. هوش مصنوعی به مرور تکامل یافته و تبدیل به ابرانسان خواهد شد

هوش مصنوعی

فیلم The Machine محصول سال 2014 یک شخصیت ربات زن را نشان می‌دهد که پس از دستیابی به سطح بالایی از هوش هیجانی طغیان می‌کند. فیلم‌های علمی تخیلی مانند این همواره سعی دارند تا دیدگاه مردم در مورد آینده هوش مصنوعی را شکل دهند. اما نباید باورهای خود را صرفاً بر پایه تخیلات بنا کنیم.

واضح است که هوش مصنوعی اکنون بر فرآیندهای تصمیم‌گیری در صنایع تجاری، نجوم، پزشکی و داروسازی تأثیر می‌گذارد. اما واقعیت این است که هر چقدر هم که یک ماشین را خوب آموزش دهید، آن ماشین قادر نخواهد بود خودش به صورت مستقل فکر کند. این محدودیتی است که زمان زیادی طول می‌کشد تا هوش مصنوعی آن را از بین ببرد و احتمالاً هرگز اتفاق نخواهد افتاد. به این ترتیب، اکثر فرآیندهایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند همیشه در نهایت به تصمیم‌گیری انسان‌ها وابسته خواهند بود.

بنابراین، فکر کردن به اینکه هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک رقیب در برابر انسان‌ها ایستاده و بر ما غلبه کند، تا حدودی مضحک است. منطقی‌تر این است که هوش مصنوعی را به عنوان خدمتکاران مدرنی ببینیم که یکسری کارهای سخت و طاقت‌فرسا را دقیق تر و کارآمدتر از ما انجام می‌دهند و نه هوشمندانه‌تر از ما.

4. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی معادل هم هستند

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی گاهی اوقات به اشتباه معادل هم در نظر گرفته می‌شوند. اما این اصطلاحات اگر چه به هم ارتباط دارند، اما به هیچ وجه یکسان نیستند.

خاستگاه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به دهه 1950 برمی‌گردد. اصطلاح “یادگیری ماشینی” توسط آرتور ساموئل از IBM در سال 1952 ابداع شد. ساموئل در آن سال موفق شد برنامه‌ای کامپیوتری برای انجام بازی چکرز طراحی کند که بر تمام موقعیت‌های بازی تسلط داشت.

با این حال، نیاز به توسعه ماشین‌هایی با مغز مصنوعی در اواخر دهه 1940 مورد توجه قرار گرفت و از آنجا که لازم بود یک اصطلاح فراگیرتر برای کارهای که ماشین انجام می‌دهد ارائه شود، اصطلاح هوش مصنوعی در سال 1956 شکل گرفت.

در نتیجه، استفاده از این دو اصطلاح به شکل مترادف صحیح نیست. یادگیری ماشینی فرآیندی است که در آن ماشین بر اساس تجربه و به کمک اطلاعاتی که قبلاً دیده است، نتیجه‌گیری‌هایی انجام می‌دهد. از سوی دیگر، هوش مصنوعی شامل همه فرآیندها، از جمله یادگیری ماشینی است که محصولی را که امروزه می‌شناسیم، به ارمغان آورده است.

5. ربات‌ها تنها محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی هستند

ربات

به دلیل انبوه فیلم‌های عملی تخیلی ساخته شده با محوریت ربات‌ها، معمولاً هر بار که کلمه هوش مصنوعی را می‌شنویم، به طور ناخودآگاه به فکر ربات‌ها می‌افتیم. اما، هوش مصنوعی تنها محدود به طراحی و ساخت ربات نیست و در تمام حوزه‌های فناوری کاربرد دارد.

فراتر از مفهوم رباتیک، هوش مصنوعی قادر به انجام فعالیت‌های بسیار پیچیده‌تری است. سیستم تشخیص چهره و اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند، ابزارهای هوشمند خانگی، تجهیزات هوشمند مراقبت‌های بهداشتی و هوش تجاری، از جمله مواردی می‌باشند که همگی متکی بر هوش مصنوعی هستند.

بنابراین، رباتیک تنها یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند به هوش مصنوعی بستگی داشته باشد. در برخی موارد، حتی می‌توان اصطلاح رباتیک را در مورد ماشین‌هایی که فاقد هوش مصنوعی بوده و تنها می‌توانند به طور خودکار وظایف فیزیکی و پیچیده خاصی را انجام دهند، اطلاق کرد. دقیقاً به همین دلیل است که در برخی موارد از اصطلاح “رباتیک و هوش مصنوعی” در کنار هم استفاده می‌شود.

در اصل، ربات‌ها لزوماً محصول مبتنی بر هوش مصنوعی نیستند. گاهی اوقات، آن‌ها ممکن است فقط ترکیبی از اجزای مکانیکی و الکتریکی باشند. هوش مصنوعی همیشه بر رفتار این ربات‌ها تأثیرگذار نیست و یک ربات می‌تواند مستقل از هوش مصنوعی نیز وجود داشته باشد.

با آگاهی کامل از هوش مصنوعی استفاده کنید

برخی از باورهای نادرست در مورد هوش مصنوعی باعث شده تا این فناوری مدرن را به جای یک راه‌حل برای مشکلات خود، به عنوان یک تهدید تلقی کنیم! امیدواریم پس از خواندن این مقاله، نگرش شما در مورد هوش مصنوعی تاحدودی تغییر کرده باشد و درک بهتری در مورد آن داشته باشید. در انتها از شما می‌خواهیم نظرات خود را در خصوص فناوری هوش مصنوعی از طریق بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید