رئیس مایکروسافت: رقیب اصلی ChatGPT را باید در چین جستجو کرد!


برد اسمیت، رئیس مایکروسافت هشدار داده است که سازمان‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی چینی می‌توانند به رقبای اصلی ChatGPT در توسعه هوش مصنوعی مولد (Generative AI) تبدیل شوند. اسمیت در مصاحبه با Nikkei Asia گفته که چین در رقابت برای نوآوری و تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در زمینه هوش مصنوعی مولد برنامه‌های خوبی دارد و عقب نخواهد ماند.

رئیس مایکروسافت چین را به عنوان رقیب اصلی در زمینه هوش مصنوعی مولد می‌داند

همان‌طور که حتماً در جریان هستید، این روزها بحث هوش مصنوعی مولد با ظهور ربات چت ChatGPT بسیار داغ شده و بسیاری از شرکت‌ها و کشورها سعی دارند تا از این فناوری نوین عقب نمانند. با این حال، رئیس مایکروسافت در حال حاضر سه شرکت را به عنوان فعالان خط مقدم این فناوری می‌شناسد: OpenAI که با مایکروسافت همکاری دارد، گوگل و آکادمی هوش مصنوعی پکن. به گفته اسمیت، رقابت برای نوآوری در توسعه هوش مصنوعی «بسیار شدید» است و فاصله بین شرکت‌های پیشرو تقریباً در حد چند ماه است و نه چند سال.

هوش مصنوعی مولد، که همان فناوری پشت پرده ChatGPT است، توانایی تولید متون و تصاویر را در سطحی نزدیک به انسان دارد. با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارد که این فناوری می‌تواند با خودکار کردن بسیاری از مشاغل، کارگران را بیکار کرده و تغییرات شغلی ایجاد کند و یا اینکه برای انتشار اطلاعات نادرست، نقض حق مالکیت، به خطر انداختن حریم خصوصی و افشای اطلاعات حساس مورد استفاده قرار گیرد.

برد اسمیت
برد اسمیت، رئیس مایکروسافت

اسمیت معتقد است که راه حل چنین نگرانی‌هایی متوقف کردن نوآوری نیست، بلکه باید از محصولات نوظهور استفاده کرده و آن‌ها را بهبود داد. او می‌گوید که مانند سایر فناوری‌ها، هوش مصنوعی هم می‌تواند یک ابزار و در عین حال یک سلاح مخرب باشد. وی حملات سایبری را از جمله خطرات احتمالی این فناوری می‌داند.

اسمیت همچنین تاکید کرده که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند مشکل کمبود نیروی کار را که یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی آسیا است، برطرف کند. وی معتقد است که در برخی کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته، جمعیت در سن کار درصد پایینی از جامعه را تشکیل می‌دهد و کیفیت زندگی سایر اقشار از جمله بازنشستگان به نوعی وابسته به رشد اقتصادی حاصل از فعالیت افراد شاغل است. بنابراین، نیاز به یافتن منابع جدید جهت رشد بهره‌وری بسیار ضروری است.

به گفته آقای اسمیت، اگر بتوان ذهن‌های برتر و نخبه جامعه را با بهترین فناوری‌های روز دنیا ترکیب کرد، می‌توان بر بسیاری از مشکلات جوامع انسانی غلبه نمود. او همچنین اشاره کرده که مایکروسافت در حال حاضر از هوش مصنوعی برای شناسایی حملات سایبری جدید و رهگیری آن‌ها استفاده می‌کند. این شرکت همچنین از هوش مصنوعی برای شناسایی عملیات نفوذ سایبری دولت‌های خارجی و کمپین‌های اخبار جعلی نیز بهره می‌برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید