کشف یک ماده جدید پس از برخورد صاعقه به درخت


دانشمندان نوع جدیدی از مواد به نام فولگوریت را کشف کرده اند که پس از برخورد صاعقه به درخت ایجاد شده است.

به گزارش تکناک، این شکل خاص از فسفر کریستالی هرگز روی زمین دیده نشده است و می تواند به یک گروه معدنی جدید تعلق داشته باشد.

در طی یک طوفان رعد و برق در تابستان سال 2012، صاعقه به یک درخت در نیو پورت ریچی، فلوریدا برخورد کرد که خاک و ماسه اطراف ریشه را ذوب کرد و ساختاری به نام فولگوریت یا “آذرخش سنگ شده” را تشکیل داد. صاحبان ملک، فولگوریت را پیدا کردند و به متیو پاسک، زمین شناس دانشگاه فلوریدا جنوبی (USF) فروختند.

به لطف واکنش های شیمیایی عجیبی که در نتیجه انرژی شدید صاعقه رخ می دهد، فولگوریت ها می توانند به عنوان معدن طلا برای مواد معدنی غیر معمول باشند. هنگامی که تیم USF این فولگولیت را مورد آزمایش قرار داد، شکل جدیدی از فسفیت کلسیم را کشف کردند.

پاسک می‌گوید: ما هرگز ندیده‌ایم که این ماده به‌طور طبیعی روی زمین وجود داشته باشد. مواد معدنی مشابه آن را می‌توان در شهاب‌سنگ‌ها و فضا یافت، اما ما هرگز این ماده را در هیچ کجا ندیده‌ایم.

تصاویر فولگوریت زیر میکروسکوپ

تیم با بررسی دقیق فولگوریت، چگونگی تشکیل این ماده را گردآوری کرد. آهن در اطراف ریشه درختان در مناطق مرطوب مانند فلوریدا انباشته می شود و برخورد صاعقه باعث سوختن آن آهن و ذوب شدن با سیلیکون در ماسه اطراف ریشه درخت شد. در همان زمان، کربن در خود درخت نیز سوخت و این عناصر با هم تحت یک واکنش شیمیایی قرار گرفتند و فولگوریت و مواد فسفیت جدید درون آن را تشکیل دادند.

زمانی که تیم سعی کردند مواد جدید را در آزمایشگاه بازسازی کنند، نتوانستند فرمول ساخت را به درستی بفهمند. این نشان می‌دهد که این ماده برای شکل‌گیری به شرایط بسیار خاصی نیاز دارد. برای مثال، اگر برای مدت طولانی گرم شود، تبدیل به ماده معدنی مشابهی می‌شود که در شهاب‌سنگ‌ها یافت می‌شود.

این تیم قصد دارد به بررسی این ماده ادامه دهد تا مشخص شود که آیا می تواند برای اعلام رسمی به عنوان یک ماده معدنی جدید واجد شرایط باشد یا خیر.

نوشته کشف یک ماده جدید پس از برخورد صاعقه به درخت اولین بار در تک ناک – اخبار دنیای تکنولوژی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید